hooggevoelig en school studie en werk

Eigenschappen die hoogsensitive mensen kunnen hebben: 

  • merken zowel veel details als ook emoties op

  • denken diep na voordat ze dingen doen

  • hebben tijd nodig omdat ze graag verbanden willen leggen

  • houden rekening met anderen en hun focus is gericht op wat anderen van hen vinden 

  • hebben eerder stress omdat ze hun emoties intenser ervaren.

  • zijn gevoelig voor prikkels als geluid, licht en aanraking

  • zijn gevoelig voor emotionele prikkels omdat hun spiegelneuronen heel actief zijn als ze de emoties van anderen zien en van zichzelf ervaren

  • moeten eerst indrukken verwerken die ze krijgen, waardoor ze zich moeilijk op hun werk kunnen concentreren

  • zijn hele sociale kinderen/jongeren/volwassenen met een sterk inlevingsvermogen en veel empathie.

Wat is een hoog sensitieve persoon = HSP ?

 

In haar boek "Hoogsensitief  Wat moet je weten?" legt Elke van Hoof, klinisch psycholoog uit: "HSP(high sensitve person) is geen aandoening, handicap of stoornis. Het staat niet in de DSM (de Bijbel voor psychiaters en psychologen), je krijgt er geen briefje van de dokter voor en het mag je niet thuishouden van je werk of school. HSP heb je niet, je bent het. Het is een persoonlijkheidskenmerk, een stukje temperament dat je maakt tot wie je bent."

Een belangrijke factor in de ontwikkeling van hoogsensitiviteit is de omgeving. Groei je op in een negatieve omgeving waarin weinig begrip is voor jou, en er ook veel prikkels zijn door bijvoorbeeld slechte leefomstandigheden, dan is de kans groter dat je veel last van hoogsensitiviteit hebt.

 

Hoe kun je beter met hoogsensitiviteit omgaan?

  • Als je kunt accepteren dat een van jouw eigenschappen hoogsensitiviteit is en je hierbij ook jouw omgeving betrekt, ben je al een stuk verder. Zodra je je ervan bewust bent, en accepteert dat voor jou in veel situaties de sociale context én de omgevingsprikkels belangrijk zijn, kun je er ook rekening mee houden. 
  • Kijk ook wat voor jou het meest passend is in een leer- of werkomgeving en maak dit bespreekbaar. Waar heb jij behoefte aan met betrekking tot leren en (ver)werken? Hoe kun jij voor de juiste balans tussen prikkelarme en prikkelrijke momenten zorgen?